7 Tips om voedselverspilling te voorkomen

De aanblik van vergane groenten in de koelkast en voorraadkast doet ons altijd een beetje pijn. Het voelt niet goed om voedsel te verspillen, zeker nu we steeds vaker ons bewust worden van moeder natuur.


Met de feestdagen voor de deur - waarin ook wij met familie en vrienden ons te goed doen aan lekker eten en drinken - proberen we bewust om te gaan met onze consumpties. Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Lees dan snel verder.

Vanaf het moment dat we ons zijn gaan verdiepen in een zero waste* levensstijl, hebben we diverse manieren gevonden om oude groentes en fruit op te nemen in smoothies, sauzen etc. Maar we realiseerden ons dat er een ander moment is dat we voedselverspilling kunnen vermijden. Namelijk de supermarkt…


Hoe beter we nadenken over een paar belangrijke punten tijdens het boodschappen doen, hoe minder we voedsel hoeven te verspillen. En dit is niet alleen beter voor onze planeet, maar zeker ook voor je portemonnee (en gemoedsrust).


Hier zijn onze 7 tips voor tijdens het boodschappen doen, zodat je voedselverspilling kunt voorkomen:

  1. Alleen je favoriete producten

  2. Gekookt & rauwe groenten

  3. Eenvoudig te bereiden producten

  4. Smaakmakers

  5. Lijstjes maken

  6. Volg geen trends

  7. Bereid thuis voor


1. Alleen je favoriete producten

Het klinkt wellicht erg vanzelfsprekend, maar koop vooral producten die je zelf graag eet. Soms zijn we helemaal geïnspireerd geraakt door een Instagram-feed van iemand anders. Het prachtige gerecht met een ingewikkelde 'zalmrecept' ziet er heel inspirerend uit, maar als het erop aan komt, heb je toch niet zo’n zin in zalm.


We worden zo vaak gebombardeerd via diverse social media kanalen, dat we soms ons eigen smaak verliezen of vergeten. Je verspilt minder voedsel als je eerlijk tegenover jezelf bent over je eigen voorkeuren.


2. Gekookt & rauwe groenten

Wanneer je kiest voor een groente die je zowel rauw als gekookt kunt eten, geef je jezelf meer opties om de groente te gebruiken. Op deze manier verwerkt je het makkelijker door het eten; in een salade, smoothie, saus etc.


Een goed voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld wortelen. Heerlijk om als snack tussendoor rauw te eten, maar kan ook prima verwerkt worden in een pastasaus of soep. Of heb je juist zin in een smoothie? Een wortel gaat hier heel goed in.


3. Eenvoudig te bereiden producten

Iedereen kent het wel; we zijn druk, druk, druk… We willen graag gezond, maar ook snel koken. Kies daarom voor groenten die eenvoudig te berieden zijn. Zo nemen wij graag doordeweeks courgette, broccoli of een paprika. In plaats van hele sperziebonen, champignons of artisjokken. Laat de voorgesneden groente-zakjes links liggen (anders zit je weer met een overvolle bak plastic, dit willen we natuurlijk graag voorkomen).


Kies voor snel kokende peulvruchten zoals linzen en gebruik voorgesneden stukjes vlees of vis. Wist je dat veel vlees en vis al door een slager en visboer voorgesneden en bereid kan worden? Op deze manier hoef je dit thuis niet helemaal meer klaar te maken en kost koken minder tijd. Ben je benieuwd hoe wij vlees en vis helemaal uit onze gerechten hebben verbannen? Bekijk dan onze vegan recepten!


4. Smaakmakers

Wij hebben al best vaak een basilicum- of korianderplantje weg gegooid. Gewoon omdat we ze te lang hebben laten staan. Het gaat dan ook om de plantjes die te koop zijn bij supermarkten. Deze zijn gekweekt om maar kort te kunnen bloeien, snel bloeiers. Maar die houden het niet zo lang vol.


Wij zijn tot de ontdekking gekomen dat we beter voor andere smaakmakers kunnen kiezen. En dan voornamelijk smaakmakers die lang mee gaan. Denk hierbij aan uien, knoflook, sjalotjes, gember, limoen, citroen of gedroogde kruiden. Of koop een kruidenplantje van een tuincentra. Deze zijn op een andere manier gekweekt. Er zit bijvoorbeeld meer ruimte tussen de wortels, waardoor ze meer tijd hebben om te groeien. Waardoor jij er weer langer van kan genieten!


5. Lijstjes maken

Zoals hierboven genoemd gooiden wij best wel eens een vers kruidenplantje weg omdat hij vergaan was. Wij zijn dit bij gaan houden op een lijstje en kwamen tot de ontdekking dat het best vaak dezelfde soorten producten betreft. Blijkbaar hebben we eens in de zoveel tijd zin in bijvoorbeeld een oosters gerecht, maar blijft het maar bij 1x koken daarmee. Zonde eigenlijk, want we gebruiken dan niet de volledige plant.


Hoe meer je in contact komt met de gewoontes die je hebt, hoe kleiner het risico dat je voedsel weggooit. Bij ons kwam die realisatie erg goed uit, want we pakken het nu heel anders aan. We koken met de langhoudende smaakmakers. En mochten we toch een keer die verse basilicumplant nodig vinden, dan maken we direct diezelfde dag er nog een lekkere pesto van.


6. Volg geen trends

Wij houden enorm van koken en het experimenteren met recepten. Maar goed, die ene keer dat we Goji bessen hadden gekocht, bleven ze toch wel erg lang liggen. Of die andere keer dat we een theelepel cacao nodig hadden, maar het vervolgens nergens meer in gebruiken. Erg zonde, want deze items blijven de hele tijd liggen.


We proberen onszelf steeds iets meer uit te dagen door eerst het volledige item op te maken, voordat we weer iets nieuws gaan uitproberen. Soms erg lastig en we hebben ons wel eens beperkt gevoelt. Maar we doen het voor een goed doel, namelijk dat we zo min mogelijk voedsel willen verspillen.


7. Bereid thuis voor

Probeer thuis je recepten voor te bereiden door eerst eens een kijkje in je ijskast en voorraadkast te nemen. Hier vind je vaak een schat aan ingrediënten, die je niet meer weet als je in de winkel staat. Zo hebben wij regelmatig iets te veel fruit liggen, omdat in de winkel we dachten dat dit al op was.


Probeer in je ijskast even te kijken wat binnenkort op moet, omdat het anders niet meer goed is. Bedenk daar dan een recept omheen. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel zoekmachines in google die je kunnen helpen hierbij. Zo heb je op de receptensite van AH.nl de gelegenheid om in te typen wat je nog in huis hebt. De zoekmachine vind voor jou de recepten die daar goed bij aansluiten. Makkelijk toch?


Mijn persoonlijke boodschappenlijst

Mijn standaard boodschappenlijstje-inspiratie bestaat vooral uit ingrediënten die voor veel doeleinden gebruikt kunnen worden. Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Lees dan hieronder onze vaste lijstjes. En kun je wel een boodschappenlijstje gebruiken? Download hieronder het gratis boodschappenlijstje.

Boodschappenlijst_A5
.pdf
Download PDF • 79KB

Boodschappenlijstje van verse groenten

Groenten die zowel rauw als gekookt lekker zijn:

  • Spinazie (heerlijk als salade basis)

  • Boerenkool

  • Rucola

  • Kool (spitskool, rode kool….)

  • Bloemkool

  • Wortelen

  • Selderij

  • Courgette

  • Paprika

  • Champignons

  • Bietjes


Vruchten die lekker lang houdbaar zijn:

  • Appels

  • Sinasappels

  • Grapefruit

  • Meloen


Makkelijke en lang houdbare smaakversterkers:

  • Uien

  • Gember

  • Knoflook

  • Sjalotjes

  • Prei

  • Citroen

  • Limoen

  • Chilipepers

We hopen dat we je hebben kunnen inspireren om minder voedsel te verspillen. Wil je nog meer inspiratie voor een Duurzaam Leven? Check dan ons blog met 100+ tips hierover.


Sammy Ray is een duurzaam interieur & gift label, waarbij we lief voor moeder natuur proberen te zijn. Al onze producten zijn kenmerkend door hun duurzaamheid, creativiteit, eigenheid. We hebben bijvoorbeeld origineel Doorgeef Inpakpapier, fantastische kaarten en posters of wat dacht je van ecologisch vaatwaspoeder?


Kun je niet genoeg krijgen van Sammy Ray? We zijn ook te vinden op Instagram en Pinterest.



9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven